ការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ នៅមណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ

កាល​ពី​៤ ឬ​៥​ឆ្នាំ​មុន អតិថិជន​តែងតែ​ត្អូញត្អែ​អំពីការ​គ្រប់គ្រង​សំណល់និង​បរិស្ថាន នៃ​មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ ក្នុងខេត្ត​កំពង់​ឆ្នាំង​។ ការ​គ្រប់គ្រង​សំណល់​វេជ្ជសាស្ត្រ ដូចជា​ការបែកចែក​សំណល់ ការទុកដាក់ និង​ការដុតសំណល់ នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព មិនត្រូវបាន​អនុវត្តទៅតាមគោលការណ៍ណែនាំស្តីពីការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ (IPC) នៃ​ក្រសួង​សុខាភិបាល​នោះទេ នេះបើយោង​ទៅតាម​ចាន់ធឿន ដែល​ជាឆ្មប និងជា​សមាជិក​គណកម្មការ IPC នៃ​មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ។

ពីមុនមក មាន​ការ​ប្រឈម​ខ្លះ​ក្នុងការ​គ្រប់គ្រងការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ (IPC) សម្រាប់​មណ្ឌល​សុខភាព ដោយ​សារ​តែ​ខ្វះ​ការ​ណ្តុះបណ្តាល​ ដល់​បុគ្គលិក​ថ្មី​ៗ និង​មិន​មាន​ការ​លើក​ទឹកចិត្ត​ពី​គណគ្រប់គ្រង ដើម្បី​កែលម្អ​អនាម័យ។

មណ្ឌល​សុខភាព​មិនមាន​គ្រប់គ្រាន់នូវកន្លែង​លាងដៃ​ កន្លែងរង់ចាំ​ និងសម្ភារៈចាំបាច់​ដូចជាធុងសំរាមស្តង់ដា និង​ថង់ផ្លាស្ទិក។ អ្នកជំងឺ​បោះ​សំរាមពាសវាលពាសកាលនៅមណ្ឌល​សុខភាព ហើយ​បុគ្គលិក​មិនបាន​ណែនាំ​ពួកគាត់​នោះ​ទេ។ ជាពិសេស​ទៅ​ទៀត ​បុគ្គលិក​មិន​បាន​យល់​អំពី​វិធីសាស្ត្រ​កែលម្អគុណភាពសេវាសុខាភិបាល (QI) និង​ផែនការ​កែលម្អការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ (IPC) នោះទេ នេះ​បើតាម​លោក​ចាន់ធឿន។

លោកចាន់ធឿនបាន​និយាយថា “កាលពីពីរបីឆ្នាំ​មុន មណ្ឌល​សុខភាព​របស់​យើង​ មិនមាន​ការ​គ្រប់គ្រង IPC ល្អទេ។ យើង​មិនមាន​គណកម្មការ​ IPC។ ​យើង​ទទួល​បាន​ការ​បង្ហាត់​បង្ហាញ​តិចតួចពី​ស្រុក​ប្រតិបត្តិ ហើយ​យើង​មិនមាន​ឱកាសដើម្បី​ស្វែងយល់​ពី​បទពិសោធន៍​ ក្នុងការ​គ្រប់គ្រប IPC ពី​មូលដ្ឋាន​សុខភាព​ផ្សេង​ទៀត​ទេ។”

នៅ​ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​២០១៩ មណ្ឌល​សុខភាព ត្រូវបាន​វាយ​តម្លៃ​ដោយ​ប្រើប្រាស់ វិធី NQEM ស្តីពីការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ (IPC) ហើយ​បាន​ទទួល​ពិន្ទុទាប គឺ​២៨,៩០%។ លើស​ពីនេះ​ទៅ​ទៀត ចំនួន​អ្នក​ជំងឺ​ក៏​ទាប​ផងដែរ។

មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំផ្តល់​សេវា​សុខភាព​សំខាន់​ៗ ដល់​ភូមិ​ចំនួន​២២ ដោយ​អាច​ផ្ទុក​អ្នក​ជំងឺ​១០០០នាក់​ក្នុង​មួយ​ខែ​។ ការ​កែលម្អ IPC មាន​សារៈសំខាន់​ណាស់​សម្រាប់​ក្រុមការងារ​នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព ដើម្បី​ផ្តល់ជូន​នូវ​សេវា​ថែទាំ​សុខភាព​ប្រកប​ដោយ​គុណភាព កែលម្អ​សុវត្ថិភាព​អ្នក​ជំងឺ និង​ការពារ​អ្នក​ផ្តល់សេវា​សុខភាព​ទាំង​អស់​នៅ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​សុខាភិបាល នេះ​បើយោង​ទៅតាម​លោក​ចាន់ ប៊ុនថា មន្ត្រី​ផ្នែក​បច្ចេកទេស និង​ជា​គ្រូបង្វឹក​ QI មកពី​ស្រុក​ប្រតិបត្តិ​បរិបូរណ៍។ គាត់​បាន​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា “ស្តង់ដា IPC គួរតែ​មាន​នៅ​ថ្នាក់​ជាតិ​និង​ថ្នាក់​ក្រោម​ជាតិ ដើម្បី​ផ្តល់ការ​ការពារ និង​សុវត្ថិភាពអប្បបរមា ដល់​អ្នក​ជំងឺ មន្ត្រី​សុខាភិបាល និង​អ្នក​មក​មណ្ឌល​សុខភាព​ទាំងអស់​។”

នៅ​ក្នុង​ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០២០ គម្រោង USAID- EQHA ដោយ​សហការ​ជាមួយ​មន្ទីរសុខាភិបាល​កំពង់ឆ្នាំង និង​ក្រុមការងារ​បច្ចេកទេស​នៃ​ស្រុកប្រតិបត្តិបរិបូណ៌ បាន​បណ្តុះបណ្តាល បង្ហាត់បង្ហាញ ដល់​បុគ្គលិក​មណ្ឌល​សុខភាព​ អំពី​វិធីសាស្ត្រ​ចូលរួមសហការលើការលើកកម្ពស់គុណភាពសេវា (quality improvement collaborative approach) ដោយប្រើ MFI និង​វិធីសាស្រ្ត ធ្វើផែនការ – អនុវត្តផែនការ – សិក្សាលើការអនុវត្ត – ចាត់វិធានការបន្ទាប់ (PDSA) ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ផ្នែក IPC ។

លោក ធា ទី ប្រធាន​មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ​ បាន​និយាយ​ថា “យើង​រៀន​កំណត់​បញ្ហា​លើ​ផ្នែក IPC ។ យើង​បាន​បង្កើត​ផែនការ QI និង​ជ្រើសរើស​យក​គំនិត​ដើម្បីផ្លាស់​ប្តូរ ដើម្បី​យកទៅ​ដោះស្រាយ។ យើង​បាន​កំណត់​គោលដៅ និង​ប្រើវិធីសាស្ត្រ MFI ជាមួយ​នឹង​ការ​វាស់វែង​និង​សន្ទស្សន៍ សម្រាប់កែលម្អ​ IPC សម្រាប់​មណ្ឌល​សុខភាព។” លោក ធាទី បានឲ្យដឹងទៀតថា បុគ្គលិក​របស់​គាត់​ពិតជា​បាន​ទទួល​អត្ថប្រយោជន៍​ពី​ការ​បណ្តុះបណ្តាល​ QI នេះ​ ដែល​ជា​ការ​ឧបត្ថម្ភ​ដោយគម្រោង USAID-EQHA និង​ក្រុមការងារ​ស្រុកប្រតិបត្តិ។

យោងទៅតាម​លោក ចាន់ធឿន ក្រុមការងារ​មណ្ឌលសុខភាព បាន​បង្កើត​ផែនការ​ការងារ និង​បញ្ជីផ្ទៀងផ្ទាត់ ដែល​បាន​កែសម្រួល​យក​ពី​គោលការណ៍ថ្នាក់ជាតិ ហើយ​ក៏បាន​បង្កើត​គណកម្មការ​ IPC សម្រាប់​តាមដាន​ការងារ IPC នៅ​គ្រប់​ផ្នែក​នៃ​មណ្ឌល​សុខភាព​។ បុគ្គលិក​ទាំងអស់ បាន​តម្រូវ​ឲ្យ​ធ្វើ​ការ​វាយតម្លៃ IPC យ៉ាង​ហោច​ណាស់ ២ដង​ក្នុង​មួយខែ និង​ធ្វើការ​អប់រំ​ផ្នែក​អនាម័យ ដល់​អ្នក​ជំងឺ ១ដង​ក្នុង​មួយ​សប្តាហ៍។ គាត់​បាន​និយាយថា ក្រុមការងារមណ្ឌល​សុខភាព​ ក៏បាន​អនុវត្ត​ការ​វាយតម្លៃខ្លួនឯងផ្នែក​ IPC ដោយ​ប្រើ​បញ្ជីផ្ទៀងផ្ទាត់ ២ដង​ក្នុង​មួយ​សប្តាហ៍ និង​បង្កើតតារាង run chart ដើម្បី​តាមដាន​វឌ្ឍនភាពនៃការអនុវត្ត។

មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ​បាន​ទទួល​ការ​បង្ហាត់​បង្ហាញ​ និង​ការ​បណ្តុះបណ្តាលឡើងវិញស្តីពី​ការ​គ្រប់គ្រង​សំណល់ IPC ជារៀងរាល់​ខែ រហូត​ដល់​ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០២១ ទៅដល់​បុគ្គលិក​ទាំងអស់​ រួម​ទាំងអ្នក​សំអាតផងដែរ។ ពី​ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​២០២១ ដល់​ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០២២ បុគ្គលិក​មណ្ឌល​សុខភាព ទទួល​បាន​ការ​បង្ហាត់​បង្ហាញ​រៀងរាល់​ត្រីមាស ដែល​ជួយ​ឲ្យ​ពួកគាត់ ប្រកាន់ខ្ជាប់នូវ​គោលការណ៍​ថ្នាក់​ជាតិ ស្តីពី IPC និង​បង្កើន​ការ​អនុវត្ត NQEM របស់​ខ្លួន​។

តារាង Run-Chart នៃមណ្ឌលសុខភាពស្វាយជ្រុំ (មករា ២០២១ – សីហា ២០២២)

ពីរ​ឆ្នាំ​ក្រោយមក បន្ទាប់ពីបានអនុវត្តផែនការ​កែលម្អគុណភាព IPC ពិន្ទុ​នៃការ​វាយតម្លៃ​របស់​មណ្ឌលសុខភាព បាន​កើនឡើង​៩១% នៅក្នុង​ខែ​សីហា ឆ្នាំ២០២២ បើប្រៀបធៀបនឹង​ការវាយ​តម្លៃមុនអនុវត្តកម្មវិធី នៅ​ក្នុង​ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០២០ ដែល​ពេល​នោះ​បានទទួល​ពិន្ទុ​តែ​១៤% ប៉ុណ្ណោះ។

លោក ធាទី ប្រធាន​មណ្ឌលសុខភាពស្វាយជ្រុំ បាន​និយាយថា “ខ្ញុំ​ពិត​ជាមាន​ការ​សប្បាយ​រីករាយ ដែល​បាន​ឃើញ​ការ​វិវឌ្ឍន៍ល្អ​នៃ​មណ្ឌល​សុខភាពយើង ជាពិសេស ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ដ៏គួរឲ្យ​កត់​សម្គាល់ នៃ ​ការបង្ការនិងការត្រួតពិនិត្យការចម្លងរោគ (IPC) ។ ដូចច្នេះ​ហើយ យើង​អាច​ឃើញ​ថា ចំនួន​អ្នក​ជំងឺ​ដែល​មកទទួល​សេវាសុខភាព នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព​របស់​យើង​បាន​កើន​ឡើង​ ប្រហែល​២០​ភាគរយ រវាង​ឆ្នាំ​២០២១ និង​២០២២។ នេះ​គឺ​ដោយសារ​ចំណេះ​ដឹង​ដែល​យើង​ទទួល​បាន​ពី​គម្រោង EQHA និង​ជួយ​ឲ្យ​យើង​មាន​ទំនុកចិត្ត​ ក្នុងការ​ផ្តល់​សេវាថែទាំ​សុខភាព​ ដល់​ប្រជាជន​យើង ប្រកបដោយ​គុណភាព និង​សុវត្ថិភាព” ។

ការ​ហ្វឹកហាត់​​បែងចែក​សំណល់ នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ ដោយ​ក្រុមការងារ​ស្រុកប្រតិបត្តិ​បរិបូណ៌​។

លោក​ សៅ ធីម អាយុ៤៧ឆ្នាំ ដែល​មាន​កូន​៤នាក់ រស់​នៅ​ក្នុង​ភូមិអូរលាជ ឃុំបន្ទាយព្រាល ស្រុករលាប្អៀរ​ ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំ បាន​ប្រាប់​ថា គាត់​ពិត​ជាពេញចិត្ត​ចំពោះ​សេវា​សុខភាព​នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព​ស្វាយជ្រុំ។ បុគ្គលិក​មណ្ឌល​សុខភាព​រួសរាយ​រាក់ទាក់ និង​មើល​ថែទាំ​អ្នក​ជំងឺ​បាន​ល្អ​។

គាត់​និយាយ​បន្ថែមទៀតថា “ជាពិសេស​ ខ្ញុំចូលចិត្ត​នូវ​អនាម័យ​នៅ​មណ្ឌល​សុខភាព ដោយ​មាន​ធុង​សំរាម​ត្រឹមត្រូវ និង​កន្លែង​លាងដៃ​ដែល​មាន​ទឹក​និង​សាប៊ូគ្រប់គ្រាន់។

លោក ធាទី ញញឹម ហើយ​បង្ហាញ​សេចក្តី​ថ្លែងអំណរគុណ ចំពោះការ​គាំទ្រ​របស់​គម្រោង EQHA និងក្រុមការងារ​ស្រុកប្រតិបត្តិ។ គាត់​បាន​និយាយ​ថា កម្មវិធី QI ជួយ​ដល់​មណ្ឌល​សុខភាព​របស់​គាត់ នៅ​បន្ត​ការ​អនុវត្ត​កែលម្អ IPC ។ តាំង​ពី​ខែ​សីហា ឆ្នាំ​២០២២មក មណ្ឌលសុខភាព​របស់​យើង ឈប់​ការ​ធ្វើតេស្ត PDSAs ប៉ុន្តែ​នៅតែ​បន្ត​អនុវត្ត​ស្តង់ដា និងពិធីសារស្តីពី IPC របស់​ក្រសួង​សុខាភិបាល និង​អនុវត្ត​ផែនការការងារ IPC ជាប្រចាំផងដែរ។